ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت گو با «ایران» اعلام کرد: از 100 میلیارد دلار تراز تجاری ایران در سال گذشته، 90 درصد آن خارج از سیستم بانکی بوده است
تجارت90میلیارد دلاری با دور زدن تحریمها
صورت های مالی حسابرسی شده 132 شرکت دیگر بخش عمومی کشور منتشر شد
55 هزار میلیارد تومان دارایی روی پیشخوان مردمی
در سالروز اجرای قانون اصل 44، دومین گام بلند شفافسازی بخش دولتی با انتشار صورتهای مالی شرکتهای بخش عمومی کشور برداشته شد. در دولت سیزدهم اقدامات بیسابقهای در جهت شفافیت اقتصادی از جمله انتشار لیست ابربدهکاران بانکی، صورتهای مالی شرکتهای دولتی و درتازهترین اقدام شرکتهای بخش عمومی انجام شده است. بدین ترتیب تمام جزئیات عملکرد و دخل و خرج شرکتهایی که به نوعی از بیت المال استفاده میکنند برای آگاهی عموم و کارشناسان انتشار عمومی پیدا کرده است که در طول تاریخ کشور سابقه نداشته است.
وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیهای از گام دوم انتشار صورتهای مالی حسابرسیشده 132 شرکت بخش عمومی کشور در سامانه کدال خبر داد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی در این اطلاعیه با اشاره به انتشار و دسترسی عمومی به اطلاعات مالی شرکتهای تابعه نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی از حیث امکان مقایسه عملکرد مالی آنها با عملکرد مالی شرکتهای دولتی و تفکیک سهم هر بخش در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و ایجاد رفاه عمومی، تصریح نموده است: این مهم بیتردید در تقویت و بهبود سیاستگذاریهای کلان مالی و اقتصادی نظام نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت و زمینه را برای ورود پژوهشگران و صاحبنظران به حوزههای اقتصادی فراهم خواهد آورد.
در این اطلاعیه تأکید شده است: دسترسی عمومی به صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای فعال در بخش عمومی کشور، به ارتقای شفافیت و افزایش پاسخگویی مدیران این قبیل شرکتها که جزو اهداف عالی نظام شرکتداری و از اصول حیاتی حاکمیت شرکتی است، کمک شایانی خواهد نمود. این اطلاعیه خاطرنشان میسازد: وزارت امور اقتصادی و دارایی، در پیگیری و اجرای یکی از اولویتهای خود، یعنی افزایش شفافیت مالی، پس از انتشار صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای دولتی، در گام بعدی، انتشار صورتهای مالی حسابرسی شده تعدادی از شرکتهای متعلق به بخش عمومی در سامانه کدال را جهت دسترسی عموم مردم آغاز نموده است. براساس این اطلاعیه، صورتهای مالی حسابرسی شده 132 شرکت تابعه نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و نیز سازمانهای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و شرکتهای تابعه آنها و شرکتهای تابعه بانکها و بیمههای دولتی به همراه گزارشهای حسابرس مستقل و بازرس قانونی مربوط که توسط سازمان حسابرسی رسیدگی و صادر شده است، در سامانه کدال منتشر شدهاند.
بخشی از شرکتهای متعلق به مؤسسات و نهادهای عمومی و بانکها و بیمهها بورسی بوده و تابع قوانین و مقررات افشا و شفافیت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و نسبت به انتشار مستمر صورتهای مالی حسابرسی شده خود در سامانه کدال اقدام مینمایند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: شرکتهای متعلق به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به عنوان بخشی مهم و مؤثر از اقتصاد کشور در چهارچوب حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیت مشغولند و نهادهای مالک آنها، بهنمایندگی از همه مردم، فرصت اعمال حقوق مالکانه در این قبیل بنگاهها را پیدا نمودهاند؛ بدینروی، دسترسی عموم مردم، به عنوان ذینفع، به اطلاعات و نتایج عملکرد مالی سالانه آنها، ضمن تقویت فضای پرسشگری عمومی و ارتقای پاسخگویی مدیران، در ایجاد اعتماد عمومی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
افشای صورتهای مالی 55 هزار میلیارد تومانی 132 شرکت
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: صورتهای مالی 132 شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی به ارزش 55 هزار میلیارد تومان افشا شد.
سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در ارتباط زنده با بخش خبر 14 سیما با اشاره به الزام قانون بودجه 1401 کل کشور مبنی بر افشای اطلاعات شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی گفت: در ماه قبل اطلاعات مالی 113 شرکت دولتی از طریق سامانه جامع اطلاعرسانی ناشران بورسی، کدال به صورت عمومی منتشر شد.
وی گفت:در قانون بودجه 1401 برای شرکتهای ذیل نهادهای عمومی هم تکلیف شده است که اطلاعات مالی آنها هم افشا شود. در این زمینه اطلاعات مالی 132 شرکت از نهادهای عمومی و غیردولتی به ارزش کلی 55 هزار میلیارد تومان منتشر شد.
وی افزود: برخی از این شرکتها ذیل صندوقهای بازنشستگی قرار دارند مانند شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت ملی نفتکش، پتروشیمی مسجد سلیمان وهمچنین برخی شرکتها زیرمجموعه بنیاد مستضعفان هستند. برخی متعلق به شهرداریها و 16 شرکت در زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند. برخی از شرکتها زیرمجموعه بانکهای دولتی مانند ملی، مسکن، سپه و برخی زیرمجموعه شرکت دولتی بیمه ایران قرار دارند.
خاندوزی همچنین اظهارکرد: برخی شرکتها زیرمجموعه فدراسیونهای ورزشی هستند که قبلاً صورتهای مالی آنها شفاف نبود ولی امروز صورتهای حسابرسی شده آنها روی کدال قرار داده شد. وی اضافه کرد: گام اول انتشار صورتهای مالی در کدال و گام دوم و سوم این است که صورتهای مالی شرکتها را در منظر صاحبنظران قرار دهیم و تحلیلگران بر نحوه مصرف منابع شرکتها نظارت کنند. این کار منجر به افزایش کارآمدی و بهرهوری شرکتها و کاهش انحراف میشود و فساد را به حداقل میرساند. وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی بدحساب نیز گفت: اعلام اسامی ابربدهکاران بدحساب با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی انجام شده است و به شکل فصلی، اسامی بدهکاران و مبالغ بدهی آنها و میزان بدهی آنها را منتشر کردیم. اگر این فهرست نقصان دارد، با همکاری بانک مرکزی تکمیل میشود و به اطلاع عموم مردم میرسد.
گفتنی است نگاهی به لیست 132 شرکتی که اطلاعات آنها در سامانه کدال بارگذاری شده طیف گستردهای از شرکتها را نشان میدهد. دراین فهرست، نام فدراسیونهای ورزشی، شرکتهای آزادراهها مانند اصفهان، کنارگذرشمالی کرج و تهران شمال دیده میشود. همچنین صورتهای مالی صرافی ملی ایران، شرکت ملی نفتکش و مناطق آزاد کیش، قشم و ارس منتشر شده است.
رشد 22هزار و 658 درصدی هزینه ساخت آزاد راه تهران شمال
هزینه احداث آزادراه تهران به شمال تا پایان سال 99 به رقم 33 هزارو 892 میلیارد تومان رسید. در حالی که پیشبینی اولیه هزینه احداث آزادراه تهران شمال در سال 75، حدود 1450 میلیارد ریال، یعنی 145 میلیارد تومان اعلام شده بود اما تأخیرهای مکرر و عدم اتمام بموقع این پروژه ملی باعث شد تا هزینه احداث آن سر به فلک زده و به رقم حدودی 34 هزار میلیارد تومان برسد.
با یک ضرب و تقسیم ساده و در فاصله 24 سال میزان افزایش هزینه ساخت این پروژه ملی 22 هزارو 658 درصد افزایش یافته است. کل پروژه آزاد راه تهران به شمال در قالب چهار قطعه تعریف شده که قطعه اول و چهارم آن سالها قبلتر زیر بار ترافیکی رفته است. گفته میشود که اعتبار مورد نیاز قطعه دوم این آزاد راه در مسیر رفت و برگشت حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده که نیمی از آن سهم وزارت راه و شهرسازی و نیم دیگر هم سهم بنیاد مستضعفان است.
وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیهای از گام دوم انتشار صورتهای مالی حسابرسیشده 132 شرکت بخش عمومی کشور در سامانه کدال خبر داد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی در این اطلاعیه با اشاره به انتشار و دسترسی عمومی به اطلاعات مالی شرکتهای تابعه نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی از حیث امکان مقایسه عملکرد مالی آنها با عملکرد مالی شرکتهای دولتی و تفکیک سهم هر بخش در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و ایجاد رفاه عمومی، تصریح نموده است: این مهم بیتردید در تقویت و بهبود سیاستگذاریهای کلان مالی و اقتصادی نظام نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت و زمینه را برای ورود پژوهشگران و صاحبنظران به حوزههای اقتصادی فراهم خواهد آورد.
در این اطلاعیه تأکید شده است: دسترسی عمومی به صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای فعال در بخش عمومی کشور، به ارتقای شفافیت و افزایش پاسخگویی مدیران این قبیل شرکتها که جزو اهداف عالی نظام شرکتداری و از اصول حیاتی حاکمیت شرکتی است، کمک شایانی خواهد نمود. این اطلاعیه خاطرنشان میسازد: وزارت امور اقتصادی و دارایی، در پیگیری و اجرای یکی از اولویتهای خود، یعنی افزایش شفافیت مالی، پس از انتشار صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای دولتی، در گام بعدی، انتشار صورتهای مالی حسابرسی شده تعدادی از شرکتهای متعلق به بخش عمومی در سامانه کدال را جهت دسترسی عموم مردم آغاز نموده است. براساس این اطلاعیه، صورتهای مالی حسابرسی شده 132 شرکت تابعه نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و نیز سازمانهای مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و شرکتهای تابعه آنها و شرکتهای تابعه بانکها و بیمههای دولتی به همراه گزارشهای حسابرس مستقل و بازرس قانونی مربوط که توسط سازمان حسابرسی رسیدگی و صادر شده است، در سامانه کدال منتشر شدهاند.
بخشی از شرکتهای متعلق به مؤسسات و نهادهای عمومی و بانکها و بیمهها بورسی بوده و تابع قوانین و مقررات افشا و شفافیت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و نسبت به انتشار مستمر صورتهای مالی حسابرسی شده خود در سامانه کدال اقدام مینمایند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: شرکتهای متعلق به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به عنوان بخشی مهم و مؤثر از اقتصاد کشور در چهارچوب حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیت مشغولند و نهادهای مالک آنها، بهنمایندگی از همه مردم، فرصت اعمال حقوق مالکانه در این قبیل بنگاهها را پیدا نمودهاند؛ بدینروی، دسترسی عموم مردم، به عنوان ذینفع، به اطلاعات و نتایج عملکرد مالی سالانه آنها، ضمن تقویت فضای پرسشگری عمومی و ارتقای پاسخگویی مدیران، در ایجاد اعتماد عمومی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
افشای صورتهای مالی 55 هزار میلیارد تومانی 132 شرکت
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: صورتهای مالی 132 شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی به ارزش 55 هزار میلیارد تومان افشا شد.
سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در ارتباط زنده با بخش خبر 14 سیما با اشاره به الزام قانون بودجه 1401 کل کشور مبنی بر افشای اطلاعات شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی گفت: در ماه قبل اطلاعات مالی 113 شرکت دولتی از طریق سامانه جامع اطلاعرسانی ناشران بورسی، کدال به صورت عمومی منتشر شد.
وی گفت:در قانون بودجه 1401 برای شرکتهای ذیل نهادهای عمومی هم تکلیف شده است که اطلاعات مالی آنها هم افشا شود. در این زمینه اطلاعات مالی 132 شرکت از نهادهای عمومی و غیردولتی به ارزش کلی 55 هزار میلیارد تومان منتشر شد.
وی افزود: برخی از این شرکتها ذیل صندوقهای بازنشستگی قرار دارند مانند شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت ملی نفتکش، پتروشیمی مسجد سلیمان وهمچنین برخی شرکتها زیرمجموعه بنیاد مستضعفان هستند. برخی متعلق به شهرداریها و 16 شرکت در زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند. برخی از شرکتها زیرمجموعه بانکهای دولتی مانند ملی، مسکن، سپه و برخی زیرمجموعه شرکت دولتی بیمه ایران قرار دارند.
خاندوزی همچنین اظهارکرد: برخی شرکتها زیرمجموعه فدراسیونهای ورزشی هستند که قبلاً صورتهای مالی آنها شفاف نبود ولی امروز صورتهای حسابرسی شده آنها روی کدال قرار داده شد. وی اضافه کرد: گام اول انتشار صورتهای مالی در کدال و گام دوم و سوم این است که صورتهای مالی شرکتها را در منظر صاحبنظران قرار دهیم و تحلیلگران بر نحوه مصرف منابع شرکتها نظارت کنند. این کار منجر به افزایش کارآمدی و بهرهوری شرکتها و کاهش انحراف میشود و فساد را به حداقل میرساند. وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی بدحساب نیز گفت: اعلام اسامی ابربدهکاران بدحساب با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی انجام شده است و به شکل فصلی، اسامی بدهکاران و مبالغ بدهی آنها و میزان بدهی آنها را منتشر کردیم. اگر این فهرست نقصان دارد، با همکاری بانک مرکزی تکمیل میشود و به اطلاع عموم مردم میرسد.
گفتنی است نگاهی به لیست 132 شرکتی که اطلاعات آنها در سامانه کدال بارگذاری شده طیف گستردهای از شرکتها را نشان میدهد. دراین فهرست، نام فدراسیونهای ورزشی، شرکتهای آزادراهها مانند اصفهان، کنارگذرشمالی کرج و تهران شمال دیده میشود. همچنین صورتهای مالی صرافی ملی ایران، شرکت ملی نفتکش و مناطق آزاد کیش، قشم و ارس منتشر شده است.
رشد 22هزار و 658 درصدی هزینه ساخت آزاد راه تهران شمال
هزینه احداث آزادراه تهران به شمال تا پایان سال 99 به رقم 33 هزارو 892 میلیارد تومان رسید. در حالی که پیشبینی اولیه هزینه احداث آزادراه تهران شمال در سال 75، حدود 1450 میلیارد ریال، یعنی 145 میلیارد تومان اعلام شده بود اما تأخیرهای مکرر و عدم اتمام بموقع این پروژه ملی باعث شد تا هزینه احداث آن سر به فلک زده و به رقم حدودی 34 هزار میلیارد تومان برسد.
با یک ضرب و تقسیم ساده و در فاصله 24 سال میزان افزایش هزینه ساخت این پروژه ملی 22 هزارو 658 درصد افزایش یافته است. کل پروژه آزاد راه تهران به شمال در قالب چهار قطعه تعریف شده که قطعه اول و چهارم آن سالها قبلتر زیر بار ترافیکی رفته است. گفته میشود که اعتبار مورد نیاز قطعه دوم این آزاد راه در مسیر رفت و برگشت حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده که نیمی از آن سهم وزارت راه و شهرسازی و نیم دیگر هم سهم بنیاد مستضعفان است.
معاون اول رئیسجمهور خبر داد
احیای 6 هزار واحد تعطیل در دستور کار
معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در جلسه نهضت احیای واحدهای اقتصادی، از دبیر نهضت خواست تا ضمن بررسی و دسته بندی موانع و ارائه راه حلها با همکاری بانکها و نهادهای حمایتی یک برنامه زمانبندی شده مدون برای احیای حداقل 6 هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل در سال ۱۴۰۱ آماده شود. مخبر با اشاره به اهمیت احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم تأکید کرد: رابطه پایدار و منسجم بین نهضت احیای واحدهای اقتصادی و بانکها میتواند به بازگرداندن سرمایههای از دست رفته این واحدها و اشتغالزایی کمک شایان توجهی کند. وی با اشاره به اینکه برخی واحدهای تولیدی و کارگاهی در سالهای گذشته به دلیل عدم ثبات شاخصهای کلان اقتصادی دچار چالش و یا تعطیلی شدهاند، اضافه کرد: سریعترین و کم سرمایه برترین مسیر برای اشتغالزایی در کشور کمک به بنگاههای تعطیل و نیمه تعطیل برای راهاندازی مجدد از طریق سرمایه در گردش، رفع موانع و همچنین اعطای تسهیلات بانکی است. مخبر گفت: باید بنگاههای صادرات محور و همچنین مرتبط با کالاهای راهبردی همانند غلات، کالاهای اساسی و فناورانه در اولویت احیا باشد تا با توجه به چالشهای منطقهای و جهانی، کشور به واردات در این زمینهها بینیاز شود. سیدامیرحسین مدنی، دبیر نهضت احیای واحدهای اقتصادی نیز گزارشی از میزان پیشرفت فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل ارائه و اعلام کرد که طبق بررسیها و رصدها تاکنون ۴۵ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شده است که در سال جاری با همکاری مجموعههای احیاگر تاکنون ۴۶۰ واحد احیا شده و همچنین ۴۰ واحد نیز در حال احیا است.
بازیابی نقش فعال و مهم ایران در مناسبات بین المللی از سوی دولت سیزدهم
از همسایهمحوری تا افزایش صادرات به اروپا
درپی اقدام تروریستی عوامل ضدانقلاب و وابسته به استکبار، پاسدار مدافع حرم حسن صیاد خدایی به شهادت رسید
مزد مجاهدت
یکی از مدافعان حرم در حمله مسلحانه دو موتورسوار در خیابان مجاهدین اسلام تهران ترور شد. به گزارش تسنیم به نقل از یک منبع آگاه این حادثه حوالی ساعت 16 روز گذشته در یکی از کوچههای فرعی خیابان مجاهدین اسلام رخ داده و دو نفر موتورسوار با شلیک 5 گلوله، یکی از مدافعان حرم را به شهادت رساندند. بنابر این گزارش، این ترور در نزدیکی منزل این شهید و در هنگامی که وی با خودرو شخصی قصد ورود به منزل خود را داشته، به وقوع پیوست و ضاربین تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفتند. این خبرگزاری همچنین افزود: اولین فردی که پس از این حمله تروریستی به محل وقوع حادثه رسیده، همسر وی بوده است. همچنین یک منبع آگاه در گفتوگو با خبرنگار مهر، خبر داد: موتورسیکلت سواران بعد از شلیک ۵ گلوله متواری شدند. سه گلوله به ناحیه سر و دو گلوله به دست شهید اصابت کرده است.
درپی این حادثه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیهای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم اعلام کرد: عصر یکشنبه در یکی از کوچههای منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.
این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت مدافع سرافراز حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» به خانواده معظم وی تأکید کرده است: اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین پیشبینی شده و در حال انجام است. گفتنی است همچنین رسانه ها خبر دادند که دادستان تهران در صحنه جرم حاضر و دستورات قضایی لازم را صادر کرده است.
درپی این حادثه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیهای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم اعلام کرد: عصر یکشنبه در یکی از کوچههای منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.
این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت مدافع سرافراز حرم «سرهنگ پاسدار صیاد خدایی» به خانواده معظم وی تأکید کرده است: اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین پیشبینی شده و در حال انجام است. گفتنی است همچنین رسانه ها خبر دادند که دادستان تهران در صحنه جرم حاضر و دستورات قضایی لازم را صادر کرده است.
ایران و عمان؛ فراتر از همسایگی، برادری و وفاداری
حسین امیرعبداللهیان
وزیر امور خارجه
عمان همواره در معادلات منطقهای بدون ورود در دستهبندیها، کشمکشها و قطببندیها، همدلانه در پی ایفای نقش مثبت است. جمهوری اسلامی ایران در مسیر چالشهای منطقهای، همواره سیاست معتدل و متوازن سلطنت عمان را به عنوان بخشی از راهحل مورد توجه قرار داده است. عمان همچون جمهوری اسلامی ایران، پیوسته در مسیر کاستن از فاصلهها، زمینهسازی برای صلح، دوستی و برادری دینی از هیچ کوششی فروگذار نبوده و برای مردم ایران یک دوست وفادار و همسایهای قابل اعتماد به حساب میآید.
در این میان، نقش بارز و مؤثر سلطنت عمان در دیپلماسی، گفتوگو و صلح مورد تکریم و توجه جمهوری اسلامی ایران است. مناسبات حسنه دو کشور، در دوران زمامداری عالیجناب سلطان هیثم بن طارق نیز همانند دوران سلطان فقید مرحوم قابوس بن سعید در مسیر تعامل و پیشرفت تداوم یافته است.
بیشک دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به همراه اهتمام جدی رهبران و مقامات عالی دو کشور در توسعه روابط، مورد توجه جدی طرفین است، در کنار پیوستگیهای جغرافیایی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی، مشترکات فراوان دو کشور باعث شده تا همواره مناسبات ایران و عمان، به عنوان الگوی موفقی از تعاملات دوجانبه تلقی گردد. این الگوی موفق باعث شده که در طول چند دهه اخیر تلاطمی در روابط تهران و مسقط وجود نداشته باشد، و همواره شاهد توسعه روابط مثبت، سازنده و مبتنی بر واقعیتهای سیاسی منطقه، بین دو کشور بودهایم. در این مسیر، رایزنیهای مستمر مقامات سیاسی دو کشور باعث فهم متقارب و مشترک در مناسبات در حوزههای مختلف دوجانبه، منطقهای و بینالمللی شده است. توسعه همه جانبه مناسبات، تسهیل صدور روادید برای اتباع ایرانی و عمانی، گسترش همکاری بخش خصوصی و رقابتیتر شدن قیمت محصولات صادراتی ایران در بازار عمان نسبت به گذشته، نشان از تلاش مقامات و فعالان دو کشور در این حوزه است.
با توجه به ظرفیت بومی فراوان موجود در دو کشور، بر این باوریم که روابط اقتصادی دو کشور ظرفیتی بسیار گستردهتر از میزان فعلی داشته و باید با تلاش و برنامهریزی لازم، فضا را بیش
از پیش برای ارتقای همکاریهای اقتصادی میان دو کشور مهیا ساخت.
در بعد سیاسی، جمهوری اسلامی ایران با رایزنی و همکاری سیاسی در پروندههای منطقهای و بینالمللی در بالاترین سطح اقدام کرده است. جمهوری اسلامی ایران، نقش بیبدیل سیاستهای سلطنت عمان در زمینه حمایت از صلحطلبی، پرهیز از تنش و کمک به حل و فصل بحرانهای گوناگون را سیاستی حکیمانه تلقی و از آن حمایت میکند. در حقیقت عمان برای ما دوست و شریکی قدیمی است که نه تنها از ظرفیتها و امکانات وسیعی در حوزههای سیاسی و اقتصادی برخوردار است، بلکه به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک، ظرفیتهای بیشماری برای توسعه منطقهای فراهم میسازد.
رجاء واثق داریم، سلطنت عمان با استفاده از ظرفیتهای فراوان و موقعیت راهبردی خویش، میتواند در چهارچوب «چشمانداز خردمندانه عمان 2040» با موفقیت به اهداف خود دست یافته و در این چهارچوب، جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در کنار کشور دوست و برادر سلطنت عمان خواهد بود.
فعالسازی کریدور شمال-جنوب بویژه اجرایی شدن موافقتنامه چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان دربردارنده منافع مشترک و در جهت توسعه پایدار منطقهای است. مسلم است که با تحقق این طرحهای دوجانبه و چندجانبه، افزون بر توسعه اقتصادی دو کشور، پیوندهای دوستی و برادری در منطقه نیز مستحکم و پایدارتر خواهد شد.
دولت جدید جمهوری اسلامی ایران از آغاز فعالیت خود، ابتکار «سیاست همسایه محور» و اولویت بخشی به «سیاست منطقهای» و «آسیا محور» را محور سیاست خارجی و تحرکات دیپلماتیک خود قرار داده است. تقویت سازوکارهای مبتنی بر گفتوگو و همکاری، تمرکز بر اشتراکات، حسن همجواری و مقابله با عوامل اخلال در امنیت و ثبات منطقه، از جمله موضوعات کلیدی در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب
میشود.
سفر آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور محترم ایران به کشور دوست و برادر، عمان که به دعوت رسمی عالیجناب سلطان هیثم بن طارق به مسقط انجام میشود نشانه دیگری از عزم، اراده و جدیت طرفین برای تقویت و گسترش روابط فیمابین و گام بلندی در راه تحکیم ثبات، استقرار امنیت پایدار و توسعه منطقه خواهد بود. دست همسایگان و دوستان خود را به گرمی میفشاریم.
وزیر امور خارجه
عمان همواره در معادلات منطقهای بدون ورود در دستهبندیها، کشمکشها و قطببندیها، همدلانه در پی ایفای نقش مثبت است. جمهوری اسلامی ایران در مسیر چالشهای منطقهای، همواره سیاست معتدل و متوازن سلطنت عمان را به عنوان بخشی از راهحل مورد توجه قرار داده است. عمان همچون جمهوری اسلامی ایران، پیوسته در مسیر کاستن از فاصلهها، زمینهسازی برای صلح، دوستی و برادری دینی از هیچ کوششی فروگذار نبوده و برای مردم ایران یک دوست وفادار و همسایهای قابل اعتماد به حساب میآید.
در این میان، نقش بارز و مؤثر سلطنت عمان در دیپلماسی، گفتوگو و صلح مورد تکریم و توجه جمهوری اسلامی ایران است. مناسبات حسنه دو کشور، در دوران زمامداری عالیجناب سلطان هیثم بن طارق نیز همانند دوران سلطان فقید مرحوم قابوس بن سعید در مسیر تعامل و پیشرفت تداوم یافته است.
بیشک دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به همراه اهتمام جدی رهبران و مقامات عالی دو کشور در توسعه روابط، مورد توجه جدی طرفین است، در کنار پیوستگیهای جغرافیایی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی، مشترکات فراوان دو کشور باعث شده تا همواره مناسبات ایران و عمان، به عنوان الگوی موفقی از تعاملات دوجانبه تلقی گردد. این الگوی موفق باعث شده که در طول چند دهه اخیر تلاطمی در روابط تهران و مسقط وجود نداشته باشد، و همواره شاهد توسعه روابط مثبت، سازنده و مبتنی بر واقعیتهای سیاسی منطقه، بین دو کشور بودهایم. در این مسیر، رایزنیهای مستمر مقامات سیاسی دو کشور باعث فهم متقارب و مشترک در مناسبات در حوزههای مختلف دوجانبه، منطقهای و بینالمللی شده است. توسعه همه جانبه مناسبات، تسهیل صدور روادید برای اتباع ایرانی و عمانی، گسترش همکاری بخش خصوصی و رقابتیتر شدن قیمت محصولات صادراتی ایران در بازار عمان نسبت به گذشته، نشان از تلاش مقامات و فعالان دو کشور در این حوزه است.
با توجه به ظرفیت بومی فراوان موجود در دو کشور، بر این باوریم که روابط اقتصادی دو کشور ظرفیتی بسیار گستردهتر از میزان فعلی داشته و باید با تلاش و برنامهریزی لازم، فضا را بیش
از پیش برای ارتقای همکاریهای اقتصادی میان دو کشور مهیا ساخت.
در بعد سیاسی، جمهوری اسلامی ایران با رایزنی و همکاری سیاسی در پروندههای منطقهای و بینالمللی در بالاترین سطح اقدام کرده است. جمهوری اسلامی ایران، نقش بیبدیل سیاستهای سلطنت عمان در زمینه حمایت از صلحطلبی، پرهیز از تنش و کمک به حل و فصل بحرانهای گوناگون را سیاستی حکیمانه تلقی و از آن حمایت میکند. در حقیقت عمان برای ما دوست و شریکی قدیمی است که نه تنها از ظرفیتها و امکانات وسیعی در حوزههای سیاسی و اقتصادی برخوردار است، بلکه به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک، ظرفیتهای بیشماری برای توسعه منطقهای فراهم میسازد.
رجاء واثق داریم، سلطنت عمان با استفاده از ظرفیتهای فراوان و موقعیت راهبردی خویش، میتواند در چهارچوب «چشمانداز خردمندانه عمان 2040» با موفقیت به اهداف خود دست یافته و در این چهارچوب، جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در کنار کشور دوست و برادر سلطنت عمان خواهد بود.
فعالسازی کریدور شمال-جنوب بویژه اجرایی شدن موافقتنامه چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان دربردارنده منافع مشترک و در جهت توسعه پایدار منطقهای است. مسلم است که با تحقق این طرحهای دوجانبه و چندجانبه، افزون بر توسعه اقتصادی دو کشور، پیوندهای دوستی و برادری در منطقه نیز مستحکم و پایدارتر خواهد شد.
دولت جدید جمهوری اسلامی ایران از آغاز فعالیت خود، ابتکار «سیاست همسایه محور» و اولویت بخشی به «سیاست منطقهای» و «آسیا محور» را محور سیاست خارجی و تحرکات دیپلماتیک خود قرار داده است. تقویت سازوکارهای مبتنی بر گفتوگو و همکاری، تمرکز بر اشتراکات، حسن همجواری و مقابله با عوامل اخلال در امنیت و ثبات منطقه، از جمله موضوعات کلیدی در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب
میشود.
سفر آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور محترم ایران به کشور دوست و برادر، عمان که به دعوت رسمی عالیجناب سلطان هیثم بن طارق به مسقط انجام میشود نشانه دیگری از عزم، اراده و جدیت طرفین برای تقویت و گسترش روابط فیمابین و گام بلندی در راه تحکیم ثبات، استقرار امنیت پایدار و توسعه منطقه خواهد بود. دست همسایگان و دوستان خود را به گرمی میفشاریم.
تقدیر از خانوادههایی که جان میبخشند
روز ۳۱ اردیبهشت با فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو در تقویم ملی کشور به عنوان روز ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» به ثبت رسیده است. مراسم جشن نفس هر ساله در این روز برای تقدیر از خانواده های جانبخش اهدا کننده عضو توسط انجمن اهدای عضو ایرانیان برگزار می شود. در مراسم امسال که با حضور هنرمندان، ورزشکاران، کادر درمان و خانواده های جانبخش اهدای عضو در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، از خانواده های جانبخش با اهدای مدال افتخار تقدیر به عمل آمد.
فراموش نمیکنیم
کمیل نقیپور
سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی هر چند بیست و یکمین سفر استانی او طی 8 ماه اخیر به حساب میآمد، اما از یک جهت متفاوت از سفرهای پیشین بود. آیتالله رئیسی دو هفته پس از اجرای طرح مردمیسازی یارانهها به استان آذربایجان غربی سفر کرد و با حضور میان اقشار مختلف مردم بدون واسطه و رودررو با آنان به گفتوگو نشست. از این جهت اقدام او دارای اهمیت مضاعف است که
علی رغم تبلیغ گسترده رسانههای مخالف دولت و شبکههای ضدانقلاب، درباره این طرح رئیس جمهور برای ارتباط مستقیم با مردم و بررسی بیواسطه مسائل و مشکلات آنان در بحبوحه اجرای طرح و در حالی که هنوز دستاوردهای مثبت این اقدام عیان نشده است در میان آنان حضور یافت و به سؤالات و دغدغههای آنان پاسخ داد؛ موضوعی که نماد سبک مدیریت مردمی و جهادی آیتالله رئیسی است. سبک مدیریتیای که کاملاً در نقطه مقابل شیوه مدیریتی رئیس جمهور پیشین قرار دارد. برای صحتسنجی این گزاره هر چند نیاز به استدلال نیست و مردم تجربه ریاست جمهوری روحانی را همچنان به خاطر دارند اما برای مشت نمونه خروار، مناسب است عملکرد دو رئیس جمهور در آزادسازی قیمت بنزین و مردمیسازی یارانهها مورد بررسی قرار گیرد.
در موضوع اول و در آبان 98 صبح روز جمعه 24 آبان، مردم در پمپ بنزینها متوجه افزایش یکباره قیمت بنزین شدند. خشم مردم از نادیده گرفته شدن از سوی دولت وقت، آنها را به خیابانها کشاند. مهمترین ضربه به نهاد دولت توسط قوه مجریه و با از بین بردن اعتماد مردم ایجاد شد. اعتراضات در برخی از شهرها شکل گرفت و پس از چند روز ضدانقلاب از این فرصت و بیخیالی دولت وقت کمال استفاده را برد و در برخی از نقاط کشور آشوب به پا کرد.
رئیس دولت اما ترجیح داد به جای گفتوگو و صحبت با مردم، سکوت اختیار کند و پس از 10 روز از آغاز اعتراضات درباره تصمیم دولت درباره افزایش قیمت بنزین با مردم سخن بگوید. اما اظهارات عجیب روحانی ضربهای دیگر به اعتماد مردم به نهاد دولت وارد آورد. حسن روحانی 6 آذر 98 در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی درباره طرح افزایش قیمت بنزین، گفت: «شبی که سهمیهبندی بنزین اجرا شد من خودم هم اطلاع نداشتم و خودم هم صبح جمعه مثل شما دیدم قیمت تغییر کرده است چرا که به شورای امنیت کشور گفته بودم که زمان آن را به من هم حتی نگویید، به آنها گفته بودم در صداوسیما کارهای تبلیغاتی اجرای این طرح را انجام دهید و هر شبی که مناسب بود آن را اجرایی کنید.»
رئیس دولت با یک جمله که با خنده نیز بیان شد عملاً از خود سلب مسئولیت کرد و خواسته یا ناخواسته بنزین بر آتش ناراحتی و عصبانیت مردم ریخت. روحانی البته بعد از آن ماجرا تا پایان دولتش هیچگاه به میان مردم نیامد. او کرونا را بهانه کرد اما رویه رئیس دولت در سالهای پیش از کرونا نیز نشان میداد که علاقهای برای برهم زدن تشریفات مختص به خودش و حضور در میان مردم ندارد بخصوص آن یکی دو مرتبهای که در اوایل دولتش در میان مردم حضور یافت عملکرد او و دولتش به گونهای بود که مردم به او خوشامد نگویند و اتفاقهایی مانند آنچه که در استقبال از روحانی در معدن یورت رقم خورد، تجربه تلخی برای او رقم بزند. روحانی البته به جای تغییر رویه، صورت مسأله را پاک کرد و مردم از شیوه دولتداری وی حذف شدند. البته کلمه مردم برای پیشبرد امور سیاسی همچنان در ادبیات او به کار برده میشد که در ماههای آخر نیز اسم مردم هم از دهان او افتاد. سلب مسئولیت از خود، بیتدبیری در اجرا و نامحرم دانستن مردم، سه پایه فاجعه آبان 98 و دیگر فجایع مدیریتی او بود که در هر سه آن شخص رئیس دولت مقصر اصلی به حساب میآمد.
اما در ماجرای طرح مردمیسازی یارانهها که از سوی دولت سیزدهم به اجرا در آمد، شرایط متفاوت بود؛ رئیس دولت پیش از آغاز اجرای طرح، مردم را از تصمیم خود آگاه کرد. همان ابتدا با اینکه بهراحتی میتوانست با توجه به عملکرد دولت قبل در رقم زدن شرایط موجود و بهوجود آوردن بحران ارز دولتی از خود سلب مسئولیت کند، صراحتاً اعلام کرد مسئولیت این طرح را میپذیرد و برای خدمت به مردم از گذشتن از آبروی خود ابایی ندارد. طرح را با تدبیر صورت گرفته با کمترین چالش به مرحله اجرا درآورد و حتی در پی برخی از مشکلات به وجود آمده که پس از اجرای طرح مشخص شد بلافاصله تصمیم مناسب اخذ و در تمامی این مراحل به صورت مستقیم و رودررو هم از طریق رسانه ملی و هم با حضور بیواسطه در میان اقشار مختلف مردم درباره این طرح به گفتوگو پرداخته شد.
برای همین است که فارغ از موافقتها یا مخالفتهای سیاسی، تصویر همه مردم از دولت فعلی با دولت قبل متفاوت است. تصویر برجامانده از دولت قبل، ناشی از تجربه زیسته مردم تحت مدیریت دولت روحانی است، تصویری که با بازیهای رسانهای فراموش نمیشود.
سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی هر چند بیست و یکمین سفر استانی او طی 8 ماه اخیر به حساب میآمد، اما از یک جهت متفاوت از سفرهای پیشین بود. آیتالله رئیسی دو هفته پس از اجرای طرح مردمیسازی یارانهها به استان آذربایجان غربی سفر کرد و با حضور میان اقشار مختلف مردم بدون واسطه و رودررو با آنان به گفتوگو نشست. از این جهت اقدام او دارای اهمیت مضاعف است که
علی رغم تبلیغ گسترده رسانههای مخالف دولت و شبکههای ضدانقلاب، درباره این طرح رئیس جمهور برای ارتباط مستقیم با مردم و بررسی بیواسطه مسائل و مشکلات آنان در بحبوحه اجرای طرح و در حالی که هنوز دستاوردهای مثبت این اقدام عیان نشده است در میان آنان حضور یافت و به سؤالات و دغدغههای آنان پاسخ داد؛ موضوعی که نماد سبک مدیریت مردمی و جهادی آیتالله رئیسی است. سبک مدیریتیای که کاملاً در نقطه مقابل شیوه مدیریتی رئیس جمهور پیشین قرار دارد. برای صحتسنجی این گزاره هر چند نیاز به استدلال نیست و مردم تجربه ریاست جمهوری روحانی را همچنان به خاطر دارند اما برای مشت نمونه خروار، مناسب است عملکرد دو رئیس جمهور در آزادسازی قیمت بنزین و مردمیسازی یارانهها مورد بررسی قرار گیرد.
در موضوع اول و در آبان 98 صبح روز جمعه 24 آبان، مردم در پمپ بنزینها متوجه افزایش یکباره قیمت بنزین شدند. خشم مردم از نادیده گرفته شدن از سوی دولت وقت، آنها را به خیابانها کشاند. مهمترین ضربه به نهاد دولت توسط قوه مجریه و با از بین بردن اعتماد مردم ایجاد شد. اعتراضات در برخی از شهرها شکل گرفت و پس از چند روز ضدانقلاب از این فرصت و بیخیالی دولت وقت کمال استفاده را برد و در برخی از نقاط کشور آشوب به پا کرد.
رئیس دولت اما ترجیح داد به جای گفتوگو و صحبت با مردم، سکوت اختیار کند و پس از 10 روز از آغاز اعتراضات درباره تصمیم دولت درباره افزایش قیمت بنزین با مردم سخن بگوید. اما اظهارات عجیب روحانی ضربهای دیگر به اعتماد مردم به نهاد دولت وارد آورد. حسن روحانی 6 آذر 98 در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی درباره طرح افزایش قیمت بنزین، گفت: «شبی که سهمیهبندی بنزین اجرا شد من خودم هم اطلاع نداشتم و خودم هم صبح جمعه مثل شما دیدم قیمت تغییر کرده است چرا که به شورای امنیت کشور گفته بودم که زمان آن را به من هم حتی نگویید، به آنها گفته بودم در صداوسیما کارهای تبلیغاتی اجرای این طرح را انجام دهید و هر شبی که مناسب بود آن را اجرایی کنید.»
رئیس دولت با یک جمله که با خنده نیز بیان شد عملاً از خود سلب مسئولیت کرد و خواسته یا ناخواسته بنزین بر آتش ناراحتی و عصبانیت مردم ریخت. روحانی البته بعد از آن ماجرا تا پایان دولتش هیچگاه به میان مردم نیامد. او کرونا را بهانه کرد اما رویه رئیس دولت در سالهای پیش از کرونا نیز نشان میداد که علاقهای برای برهم زدن تشریفات مختص به خودش و حضور در میان مردم ندارد بخصوص آن یکی دو مرتبهای که در اوایل دولتش در میان مردم حضور یافت عملکرد او و دولتش به گونهای بود که مردم به او خوشامد نگویند و اتفاقهایی مانند آنچه که در استقبال از روحانی در معدن یورت رقم خورد، تجربه تلخی برای او رقم بزند. روحانی البته به جای تغییر رویه، صورت مسأله را پاک کرد و مردم از شیوه دولتداری وی حذف شدند. البته کلمه مردم برای پیشبرد امور سیاسی همچنان در ادبیات او به کار برده میشد که در ماههای آخر نیز اسم مردم هم از دهان او افتاد. سلب مسئولیت از خود، بیتدبیری در اجرا و نامحرم دانستن مردم، سه پایه فاجعه آبان 98 و دیگر فجایع مدیریتی او بود که در هر سه آن شخص رئیس دولت مقصر اصلی به حساب میآمد.
اما در ماجرای طرح مردمیسازی یارانهها که از سوی دولت سیزدهم به اجرا در آمد، شرایط متفاوت بود؛ رئیس دولت پیش از آغاز اجرای طرح، مردم را از تصمیم خود آگاه کرد. همان ابتدا با اینکه بهراحتی میتوانست با توجه به عملکرد دولت قبل در رقم زدن شرایط موجود و بهوجود آوردن بحران ارز دولتی از خود سلب مسئولیت کند، صراحتاً اعلام کرد مسئولیت این طرح را میپذیرد و برای خدمت به مردم از گذشتن از آبروی خود ابایی ندارد. طرح را با تدبیر صورت گرفته با کمترین چالش به مرحله اجرا درآورد و حتی در پی برخی از مشکلات به وجود آمده که پس از اجرای طرح مشخص شد بلافاصله تصمیم مناسب اخذ و در تمامی این مراحل به صورت مستقیم و رودررو هم از طریق رسانه ملی و هم با حضور بیواسطه در میان اقشار مختلف مردم درباره این طرح به گفتوگو پرداخته شد.
برای همین است که فارغ از موافقتها یا مخالفتهای سیاسی، تصویر همه مردم از دولت فعلی با دولت قبل متفاوت است. تصویر برجامانده از دولت قبل، ناشی از تجربه زیسته مردم تحت مدیریت دولت روحانی است، تصویری که با بازیهای رسانهای فراموش نمیشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تجارت90میلیارد دلاری با دور زدن تحریمها
-
55 هزار میلیارد تومان دارایی روی پیشخوان مردمی
-
احیای 6 هزار واحد تعطیل در دستور کار
-
از همسایهمحوری تا افزایش صادرات به اروپا
-
مزد مجاهدت
-
ایران و عمان؛ فراتر از همسایگی، برادری و وفاداری
-
تقدیر از خانوادههایی که جان میبخشند
-
فراموش نمیکنیم
اخبارایران آنلاین